کرونا ویروس

تاریخ انتشار: 00/12/28
نمایش: 339
(0 رای)

کرونا ویروس ( راههای پیشگیری تشخیص ، درمان و تست کرونا در منزل )

ویروس کرونا (COVID_19)  عامل یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. تعداد موارد تأیید شده ابتلا به ویروس جدید کرونا در جهان به ۳۴ میلیون نفر نزدیک شده و دست‌کم یک میلیون نفر تاکنون بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند. ویروس کرونا همچنان در حال موتاسیون (جهش) است. چنانچه پژوهشگران می‌گویند احتمال دارد که طی جهش سرایت‌پذیرتر شود. آزمایش کرونا در منزل در ادامه این مقاله سعی کرده ایم به پاسخ به سوالات رایج بپردازیم:

علائم ابتلا به ویروس کرونا:

در مورد ویروس کرونا دانشمندان به طور گسترده در حال کار بر روی شناسایی علائم کووید19 در مبتلایان و آگاه سازی مردم نسبت به آن‌ها هستند. شناسایی بیماران و قرنطینه کردن آن‌ها می‌تواند گام بزرگی در قطع زنجیره شیوع ویروس باشد. تب، خستگی و بی حالی، و نیز سرفه‌های خشک و مداوم از رایج‌ترین علائم ابتلا به کروناست. با این حال، دانشمندان اعلام کرده اند از دست دادن حس بویایی و چشایی یکی از علائمی است که به طور گسترده در میان مبتلایان به کووید ۱۹ دیده می‌شود. از این رو، افراد باید نسبت به شناسایی این عوامل در خود و اعضای خانواده شان توجه زیادی داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم ویروس کرونا را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.(آزمایش کرونا در منزل)

از جمله شایع­ترین علائم:

  • تب
  • سرفه‌­ی خشک
  • خستگی
  • علائمی که کم­تر شایع است:
  • کوفتگی و درد
  • گلودرد
  • اسهال
  • ورم
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی

جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا

علائم جدی کرونا:

به سختی نفس کشیدن یا کم ­آوردن نفس

درد یا فشار روی قفسه­ ی سینه

از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم

متخصصان پوست نیز به بیماری پا که تحت عنوان «انگشت پای کووید» نامیده می ­شود توجه کرده ­اند. در این وضعیت انگشتان پا قرمز می ­شود، می­ سوزد و گاهی به خارش می ­افتد که شبیه به سرمازدگی است (وضعیتی که پزشکان معمولا در انگشت دست و پای کسانی مشاهده می­ کنند که ساعت ­های طولانی در هوای سرد مانده باشند).

تشخیص سریع ویروس کرونا در خانه:

به دلیل خطر بالای شیوع ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان ها، مراجعه به این مکان‌ها برای انجام تست ابتلا به کووید ۱۹ برای عموم مردم توصیه نمی‌شود و تنها افرادی که علائم رایج ابتلا را دارند باید نسبت به انجام تست اقدام کنند. با این حال، دانشمندان با طراحی یک تست بسیار ساده این امکان را محیا کرده اند که افراد بتوانند در خانه ابتلای خود به کرونا را تشخیص دهند. بر این اساس، دانشمندان اقدام به طراحی یک تست بویایی کردند. برای این کار، متخصصان ۵ ماده دارای رایحه مناسب و قابل تشخیص را از میان ۳۰ رایحه انتخاب کردند. این پنج ماده شامل سیر، نعنا، هل، روغن نارگیل و رازیانه بود. سپس از افراد مبتلا به کرونا که هیچ علائمی نداشتند و نیز افراد عادی که بیمار نبودند خواستند این مواد که در ظرف‌های مختلف ریخته شده بود را استشمام کنند.

این تحقیقات در گام نخست نشان داد افرادی که به کرونا مبتلا شده اند به طور کامل حس بویایی خود را از دست نداده اند بلکه می‌توانند به میزان کم برخی رایحه‌ها را استشمام کرده و از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین نزدیک به ۴۰ درصد از بیماران کرونایی دستکم نتوانستند رایحه یکی از این ۵ ماده را تشخیص دهند. این در حالی است که نزدیک به ۹۰ درصد افراد سالم به راحتی توانستند تمامی ۵ رایحه را تشخیص دهند. پس از این آزمایش دانشمندان اعلام کردند دو رایحه روغن نارگیل و نعنا جزو مواردی بودند که به طور گسترده بیماران کرونایی توانایی تشخیص آن‌ها را نداشتند.

توجه داشته باشید با این روش شما نیز به راحتی می توانید   اگر شما یا اطرافیانتان دچار ویروس کرونا شده اند را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید در محیط خانه نعنا و روغن نارگیل را در دو ظرف مجزا ریخته و استشمام کنید. در صورتی که بوی آن‌ها را تشخیص نمی‌دهید این بدان معنا خواهد بود که حس بویایی شما دچار مشکل شده است. برای این تست لزوما نیاز به نعنای تازه نیست و می‌توانید از نعنای خشک نیز استفاده کنید.

همچنین نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که نداشتن علائم ابتلا به کرونا در میان کودکان و جوانان بسیار شایع است. از این رو، انجام این تست به طور مداوم (یک بار در روز) می‌تواند گامی مناسب و بدون هزینه برای تشخیص بیماران باشد. با این حال، اگر نتوانستید این دو رایحه را تشخیص دهید این امر به معنای ابتلا قطعی شما به کرونا نیست. از دست دادن حس بویایی و چشایی از جمله علائم مشترک ابتلا به سرماخوردگی و کووید ۱۹ است. البته در افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شده اند به ندرت از دست دادن حس بویایی و چشایی دیده می‌شود.آزمایش کرونا در منزل

تشخیص ویروس کرونا با آزمایش PCR:

روش  تشخیص ویروس کرونا ، PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) که نوعی آزمایش تشخیصی COVID-19 است که در آن از نمونه گرفته شده توسط سواب مالیده شده به داخل بینی استفاده می شود.علاوه بر آزمایش PCR، آزمایش آنتی بادی نیز موجود است که طی آن می توان از طریق یک آزمایش خون گفت که آیا فرد مورد آزمایش در گذشته به عفونت مبتلا شده است یا خیر.

توجه داشته باشید که ایجاد تست های قابل اعتماد برای شناسایی ویروس به منظور کاهش سرعت شیوع آن ، امری ضروری است.در حال حاضر ، این آزمایشات برای افراد در معرض خطر شدید ویروس کرونا انجام می شوند. به عنوان مثال ، متخصصان احتمالاً انجام آزمایش را برای افراد مسن که ممکن است عفونت داشته باشند در اولویت قرار می دهند. آزمایش PCR ( آزمایش حلق و بینی کرونا) علائم ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد.همچنین این آزمایش در صورت شناسایی دو ژن خاص SARS-CoV-2 می تواند تشخیص ویروس کرونا را تأیید کند. اگر تنها یکی از این ژنها را شناسایی کند ، نتیجه ای غیرقطعی خواهد داشت.آزمایش های مولکولی تنها می توانند به تشخیص موارد فعلی کرونا کمک کنند. آنها نمی توانند تشخیص دهند که کسی به این عفونت مبتلا شده و بهبود یافته است.آزمایش کرونا در منزل

آزمایش تشخیص ویروس کرونا با آنتی بادی:

تشخیص ویروس کرونا با تست های شناسایی آنتی بادی یکی از آزمایشات رایج و مرسوم می باشد. بدن ما آنتی بادی ها را در زمان ابتلا به عفونت می سازد. اولین انتی بادی تولیدی علیه عفونت ها IgM می باشد.  بنابراین شناسایی آن در سرم افراد نشانگر عفونت تازه یا نشانگر دوره کمون بیماری می باشد‌. ولی در صورت پیشرفت بیماری IgG تولید و وارد سرم می شود. شناسایی آن نشان دهنده عفونت بهبود یافته یا قبلا مستقر بوده می باشد. همچنین IgM، که بدن آن را به مدت دو هفته ساخته و سپس سطوح آن افت می کند. IgG، که بدن آن را آهسته تر ساخته (حدود 4 هفته) ولی معمولا دوام بیشتری دارد.آزمایش کرونا در منزل

 

راه های انتقال ویروس کرونا:

افراد ممکن است بیماری را از فردی که به ویروسس کرونا مبتلا است بگیرند.انتقال کووید-19 از افراد بیمار (حامل ویروس) به افراد سالم امکان‌پذیر است. این بیماری می‌تواند از طریق قطرک هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید-19 به اطراف پخش می‌شود، به دیگران نیز سرایت کند.این قطرک ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش‌ می‌شود.سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم ها، دهان و بینی، به کووید-19 مبتلا می‌شوند.همچنین امکان ابتلا از طریق تنفس قطرک های ناشی از سرفه یا بازدم فرد مبتلا به کووید-19 نیز وجود دارد. به همین دلیل، مهم است که از فرد مبتلا به کووید-19 ‌‌ حداقل 1 متر (یا 3 فوت) فاصله بگیرید.سازمان جهانی بهداشت   پیوسته در حال ارزیابی تحقیقات جاری درباره راه‌های انتقال بیماری کووید-19 است و به اعلام جدیدترین یافته‌ها ادامه خواهد داد. همچنین تا به  امروز مطالعات نشان ‌داده‌اند که روش اصلی انتقال ویروس عامل ویروس کرونا، از طریق تماس با قطرک‌ های تنفسی است و نه از طریق هوا.آزمایش کرونا در منزل

ایا احتمال ابتلا به ویروس کرونا از طریق افراد فاقد علائم این بیماری وجود دارد؟

احتمال ابتلا به کرونا ویروس از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، بسیار کم است. البته، بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.بنابراین  ممکن است شما بیماری را از فردی بگیرید که به عنوان مثال فقط سرفه ‌های خفیفی دارد و احساس بیماری نمی‌ کند.آزمایش کرونا در منزل

واکسن کرونا ویروس در حال مطالعه و ساخت:

در مورد واکسن ویروس کرونا در مطالعه‌ای که اخیرا در آمریکا با تحلیل  پنج هزار توالی ژنتیکی ویروس صورت گرفته، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا همزمان با گسترش در میان جمعیت جهان جهش می‌یابد. پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که ویروس پس از جهش مرگبارتر می‌شود یا این‌که بر میزان اثرگذاری آن چه تغییری رخ خواهد داد. اما نتایج مطالعه نشان داده که سرایت و ابتلا به آن آسان‌تر خواهد شد. دانشمندان همچنین احتمال می‌دهند که حتی پس از آمدن واکسن به بازار، ویروس به جهش ادامه دهد. البته در مورد آنفولانزا و بسیاری از دیگر ویروس‌ها جهش صورت می‌گیرد، به همین دلیل است که واکسن آنفولانزا هر سال تغییر می‌کند.آزمایش کرونا در منزل

درمان ویروس کرونا:

درمان ویروس کرونا یکی از جنجالی ترین مسائی می باشد که این روز ها هر روز می شنویم. ناتوانایی بسیاری از دارو های ضد ویروسی و همچنین داده های ضد و نقیض در مورد دارو های دیگر شرایط را متاسفانه پیچیده تر کرده است. اما تحقیقات اخیر حاکی از یک مولکول جدید در طراحی دارو علیه ویروس کرونا می باشد. تحقیقات تیم انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه متکی بر آزمایش بیش از ۲ هزار مولکول بود تا سرانجام مشخص شد یکی از آن‌ها می‌تواند در ساخت دارویی علیه ویروس کرونا مؤثر واقع شود. طبق اعلام پایگاه روزنامه کانکسیون، پس از انجام آزمایش‌های گسترده در آزمایشگاه «Hauts-de-France» مشخص شد که این دارو گسترش ویروس کرونا را محدود می‌کند. کارکرد اصلی این دارو در ریه‌ها و مجاری تنفسی اتفاق می‌افتد که ویروس در ابتدای بیماری در آنجا وجود دارد. نکته جالب این مطلب این است که انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه، نام این مولکول معجزه آسا را که از آن برای ساخت داروی کرونا استفاده کرده، فاش نکرده است! همچنین بسیاری از محققان در جهان از جمله انستیتو پاستور شهر پاریس (علاوه بر انستیتو پاستور شهر لیل فرانسه) در تلاشند تا واکسن کرونا را کشف کنند؛ مسأله‌ای که هنوز به طور قطعی رخ نداده است.(آزمایش کرونا در منزل)

راه های پیشگیری در مورد ویروس کرونا :

برخلاف پیچیدگی های ویروس کرونا در درمان، واکسن و غیره ، پیشگیری از این بیماری بسیار ساده و کار ساز است. مهم ترین راه های پیشگیری به شرح زیر می باشد:

دست‌هایتان را بطور مرتب و کامل با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی الکل تمیز کنید.

چرا باید بطور مرتب دست‌ها را بشوییم؟ زیرا ویروس‌هایی که ممکن است روی دستهایتان باشند با شستشوی (صحیح) دستها با آب و صابون و یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل، از بین میروند.

از فردی که سرفه یا عطسه می‌کند، حداقل 1 متر (3 فوت) فاصله بگیرید.

چرا باید از فرد بیمار فاصله بگیریم؟ زیرا افراد با عطسه یا سرفه‌ حجم زیادی از قطرک‌ها ی ریز را از دهان و بینی شان به اطراف پخش می کنند. این قطرک‌ها ممکن است حامل ویروس باشند.

اگر در نزدیکی یک فرد مبتلا به کووید-19 باشید و  آن فرد سرفه کند، شما از طریق تنفس این قطرک‌های حامل ویروس ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

به چشم‌ها، دهان و بینی ‌‌‌تان دست نزنید.

چرا نباید دست بزنیم؟ چون دست‌های ما با سطوح زیادی در تماس هستند و ممکن است آلوده به ویروس باشند.

با لمس چشم‌ها، دهان و بینی با دست‌های آلوده، ویروس به آنها منتقل شده، از طریق این نواحی به بدن شما وارد میشود و می‌تواند شما را بیمار کند.

مطمئن شوید که هم شما و هم اطرافیانتان بهداشت تنفسی را رعایت می‌کنید.

بهداشت تنفسی به معنای پوشاندن دهان و بینی با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه است. بلافاصله بعد از سرفه و عطسه، دستمال کاغذی خود را دور بیاندازید.

چرا بهداشت تنفسی را رعایت کنیم؟ چون قطرک‌های تنفسی عامل انتقال ویروس هستند. با رعایت بهداشت تنفسی می‌توانیم از ابتلای خود و اطرافیان‌مان به بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کووید-19 جلوگیری کنیم.

اگر احساس بیماری می‌کنید در خانه بمانید.

اگر تب دارید، سرفه می‌کنید و به سختی نفس می‌کشید، به پزشک مراجعه کنید و قبل از مراجعه حتماً تماس بگیرید.

به توصیه‌های مسئولین بهداشت و سلامت در محل زندگی خود، عمل کنید.

چرا قبل از مراجعه زنگ بزنیم؟ چون مسئولین بهداشت و سلامت کشور و محل زندگی شما، تازه‌‌ترین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما را در دست دارند. اگر پیش از مراجعه زنگ بزنید، این امکان را به ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌دهید تا سریعاً شما را به مراکز درمانی مناسب ارجاع دهند.

این کار همچنین برای حفاظت از خودتان، جلوگیری از گسترش ویروس و ابتلای دیگران مؤثر است.

تازه‌ترین وضعیت مناطق آلوده به کووید-19 را دنبال کنید (شهرها یا مناطقی که کووید-19 در آن‌ها  بطور گسترده در حال انتشار است).

در صورت امکان از سفر به این مناطق خودداری کنید؛ به‌خصوص اگر سالمند هستید یا دیابت، ناراحتی قلبی یا کلیوی دارید.

چرا نباید به این نقاط سفر کنیم؟ زیرا احتمال ابتلای شما به کووید-19 در این مناطق بیشتر است.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورت ابتلا به ویروس کرونا قبل از انجام هر اقدامی باید آرامش خود را حفظ کنیم و توجه داشته باشیم استرس دقیقا نکته مقابل درمان ویروس کرونا می باشد و باعث تشدید علائم و عوارض ناشی از این بیماری می شود.(آزمایش کرونا در منزل

در مرحله بعد  سریعا در محیط قرنطینه قرار بگیریم تا از ابتلا دیگران به این بیماری پیشگیری کنیم.

در اتاق یا محلی قرار بگیریم که دارای تهویه مناسب می باشد.

با نزدیک ترین  مرکز بهداشت محل خود تماس بگیریم و علائم خود را توضیح دهیم و راهنمایی های مراکز بهداشت را انجام دهیم.

توجه داشته باشید بهترین مکان برای استراحت برایی بهبودی منازل خود ما هستند و در صورت انجام روند بهبودی بی دلیل به بیمارستان مراجعه نکنیم و تنها در صورتی به این مراکز مراجعه شود که بیمار دچار تنگی نفس شدید شده باشد و بیماری در حال بهبودی نباشد.

نظرات کاربران
(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*
سبد خرید 0 محصول محصول‌ها (خالی)    

سبد خرید من

هیچ محصولی وجود ندارد

تعیین خواهد شد ارسال
0 تومان مجموع

پرداخت مشاهده

شاخه ها

    خبرنامه

    نماد اعتماد الکترونیکی